بهره‌برداری از ده‌ها هزار میلیارد تومان طرح عمرانی




با آغاز چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، افتتاح و کلنگ‌زنی بسیاری از طرح‌های اقتصادی کشور نیز شروع شد. به‌طوری که در دو روز اخیر صدها طرح در نقاط مختلف کشور افتتاح شده و این روند تا بعد از دهه فجر نیز ادامه خواهد داشت.


کرمان یکی از استان‌هایی بود که افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های اقتصادی آن با حضور رئیس جمهوری و وزیران دولت انجام گرفت. در جریان این سفر طرح‌های اقتصادی و زیربنایی استان کرمان با اعتبار بیش از 10 هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
برای مثال کار ساخت کارخانه تولید شیرخشک کرمان همزمان با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به این استان و با حضور وزیر جهاد کشاورزی روز پنجشنبه آغاز شد. کارخانه تولید شیرخشک شهرستان کرمان سالانه توانایی تولید 10هزار تن شیر خشک، 10 هزار تن پرمیت و 10 هزار تن شیرخشک صنعتی را دارد. ناگفته نماند که استان کرمان بعد از سیستان و بلوچستان دومین مقصد سفر رئیس جمهوری در دولت دوازدهم بود.
راه‌اندازی خط هفت کنسانتره
سنگ آهن گل گهر
در جریان این سفر خط هفت کنسانتره سنگ آهن گل گهر با اشتغالزایی برای 700 نفر با حضور رئیس جمهوری، استاندار کرمان و جمعی از مسئولان استانی و کشوری در سیرجان راه‌اندازی شد. خط هفت کنسانتره سنگ آهن گل گهر 2 میلیون تن در سال ظرفیت دارد و با سرمایه‌گذاری 700میلیارد ریال و 49 میلیون یورو به صورت ارزی راه‌اندازی شده است.
مهدی حسینی‌نژاد رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این آیین گفت: ظرفیت تولید روزانه این کارخانه 6 هزار و 667 تن است.عملیات اجرایی این خط از مهرماه 1393 آغاز و با بهره‌برداری از آن برای 700 نفر اشتغال ایجاد شده است.
به‌طور کلی در سفر رئیس جمهوری به‌کرمان چهار پروژه مهم و اساسی حوزه صنعت و معدن در شرکت گل گهر سیرجان از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت که 2هزار و 200فرصت جدید شغلی در منطقه ایجاد کرده است.
افتتاح طرح‌های توسعه‌ای
با اعتبار 10 هزار میلیارد تومان
همچنین پروژه‌های مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر و طرح‌های اقتصادی و زیربنایی استان کرمان با اعتبار بیش از 10 هزار میلیارد تومان با حضور رئیس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید و اجرای بخشی از این طرح‌ها نیز آغاز شد.در این ارتباط ویدئو کنفرانسی، دکتر روحانی دستور افتتاح طرح مگا مدول اول کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد گل گهر با ظرفیت تولید 1.7 میلیون تن آهن اسفنجی گرم و سرد در سال را صادر کرد.
یکهزار و 719 طرح در زیربخش‌های آب و خاک، صنایع تبدیلی، دامپروری و باغبانی، واحدهای گازی یک و دو نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاظمی گل گهر، فازهای یک و 2 نیروگاه سیکل ترکیبی سیرجان، آبرسانی به شهر بهرمان، آبرسانی به شهر خورسند، آبرسانی به رودبار جنوب، افتتاح بخش جراحی قلب باز بیمارستان پیامبر اعظم، طرح ارتقای هتلینگ بیمارستان دکتر غرضی و مجموعه ورزشی راور از جمله طرح‌ها و پروژه‌های حوزه‌های جهاد کشاورزی، نیرو و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که به‌طور همزمان و با ارتباط ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهوری افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
با حضور رئیس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس همچنین عملیات اجرایی راه‌آهن مسیر سیرجان - بردسیر به کرمان به طول 256 کیلومتر آغاز شد.
راه‌اندازی نخستین هتل
 4 ستاره رفسنجان
همچنین نخستین هتل چهار ستاره رفسنجان با 160 میلیارد ریال اعتبار شامل 120 میلیارد ریال آورده شخصی و 40 میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی با حضور وزیر جهاد کشاورزی راه‌اندازی شد. این طرح که در زمینی به گستره سه هزار و 600 متر و 55 هزار متر مربع در خیابان امام(ره) رفسنجان احداث شده شامل 2طبقه، 16 اتاق 2 تخته، 14 سوئیت، یک رستوران، 2 سالن پذیرایی، کافی شاپ، اتاق کنفرانس 30 نفره و گنجایش پذیرش 100 مسافر در روز برای 62 نفر شغل ایجاد کرده است.در جریان این سفر وزیر جهاد کشاورزی از طریق ویدئو کنفرانس تعداد یکهزار و 710 طرح کشاورزی در نقاط مختلف این استان به بهره‌برداری رسید یا کلنگ‌زنی شد. این طرح‌ها در بخش‌های آب و خاک، صنایع تبدیلی، دام و طیور، طرح‌های باغبانی و.... با اعتبار بالغ بر416 میلیارد تومان از منابع ملی، تسهیلات بانکی و بخش خصوصی اجرا شده است. علاوه بر این محمود حجتی در این سفر متعهد شد که 63هزار هکتار از اراضی این استان با اعتبار بالغ بر600میلیارد تومان به این سیستم تجهیز شود که طی سه سال آینده انجام می‌گیرد.
افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی 492مگاواتی سمنگان
افتتاح 9 پروژه آب و برق و کلنگ‌زنی 2 پروژه دیگر نیز از برنامه‌های سفر رئیس جمهوری و وزیر نیرو به استان کرمان بود. در همین راستا نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان با ظرفیت 492 مگاوات در شهرستان سیرجان استان کرمان با حضور وزیر نیرو افتتاح شد. در مراسم افتتاح این طرح، وزیر نیرو گفت: عرصه آب و برق یکی از جلوه‌‌های خدمت به مردم محسوب می‌شود بویژه در برخی مناطق استان کرمان که با محدودیت منابع مواجه است. همچنین نیروگاه گهران نیز افتتاح شد که ظرفیت این نیروگاه 332 مگاوات است و بخش گاز این نیروگاه هم تا آینده نزدیک به بهره‌‌برداری خواهد رسید.
افتتاح 3500 میلیارد تومان
پروژه مس
13 پروژه شرکت ملی صنایع مس ایران در سرچشمه، خاتون آباد و سیرجان با سرمایه بالغ بر سه هزار و 520 میلیارد تومان نیز همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان کرمان افتتاح شد. پروژه راه‌اندازی کوره فلاش (تغییر تکنولوژی ذوب مجتمع سرچشمه از فرآیند ریورب به فلش) به ظرفیت 282هزار تن مس آندی در سال به همراه چرخ ریخته گری و کوره‌های آند از این دست پروژه‌ها بود.به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت 110 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در کشور در دست کار است که رشد فیزیکی آن 57 درصد است و با بهره‌برداری از آنها بخش زیادی از اشتغال مورد نیاز کشور تأمین می‌شود. او ادامه داد: تولید فولاد خام در کشور به 32 میلیون تن تولید رسیده که رسیدن به 55 میلیون تن تولید را در افق 1404 پیش‌بینی کرده‌ایم.
راه‌اندازی 2 هزار و 150 میلیارد ریال طرح در جیرفت
چندین طرح راهسازی با اعتبار 2هزار و 150میلیارد ریال نیز با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در شهرستان جیرفت راه‌اندازی شد.
در آیین افتتاح پل سقدر محمد ساردویی مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان اظهار کرد: این پل با سه دهنه 20 متری و عرض 12 متر احداث شده است.عملیات ساخت این پل با اعتبار 16 میلیارد ریال در مدت 2 سال به اتمام رسید. این پل در زمینه رفع نقطه حادثه خیز و تکمیل باند دوم جیرفت - سه راهی بم احداث شد.
همچنین در این سفر 56 کیلومتر بزرگراه با اعتباری بیش از 863 میلیارد ریال افتتاح شد. 105 کیلومتر راه روستایی با اعتبار 268 میلیارد ریال نیز در سطح روستاهای جنوب کرمان به بهره‌برداری رسید که با این اقدام بیش از سه هزار و 435 خانوار از نعمت راه مناسب برخوردار شدند. اصلاح و بهسازی روشنایی معابر محله کلرود جیرفت نیز با اعتبار سه میلیارد ریال به‌عنوان نخستین طرح عمران و بهسازی شهری در بافت فرسوده این شهرستان به بهره‌برداری رسید.
افتتاح 10پروژه برق‌رسانی در بوشهر
10پروژه برق‌رسانی در بخش افزایش ظرفیت پست‌های فوق توزیع و انتقال نیز با اعتبار 142 میلیارد و 900 میلیون ریال با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان بوشهر افتتاح شد. علاوه بر این پنج هزار میلیارد تومان پروژه در بخش صنعتی در استان بوشهر آماده افتتاح است که به گفته استاندار بوشهر با حضور مسئولان کشوری به بهره‌برداری خواهد رسید.واحد فرآوری و بسته‌بندی ماهی و میگو بوشهر نیز با حضور وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد. گفتنی است همزمان با آغاز دهه مبارک فجر بهره‌برداری 18 طرح کشاورزی در بخش‌های آب و خاک، شیلات، زراعت، باغبانی، منابع طبیعی و امور دام با 630 میلیارد ریال اعتبار در این استان آغاز شده است.


نیم نگاه
پروژه‌های مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر و طرح‌های اقتصادی و زیربنایی استان کرمان با اعتبار بیش از 10 هزار میلیارد تومان با حضور رئیس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید
در جریان این سفر خط هفت کنسانتره سنگ آهن گل گهر با اشتغالزایی برای 700 نفر با حضور رئیس جمهوری، استاندار کرمان و جمعی از مسئولان استانی و کشوری در سیرجان راه‌اندازی شد
کارخانه تولید شیرخشک شهرستان کرمان سالانه توانایی تولید 10 هزار تن شیر خشک، 10 هزار تن پرمیت و 10 هزار تن شیرخشک صنعتی را دارد